سازوکار نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تشریح شد


 سازوکار نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تشریح شد
بشیری عضو هیئت مدیره و مدیر واحد نظارت و بازرسی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صبح امروز در سومین گردهمایی مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: بر اساس آیین نامه، کار نظارت و بازرسی از دفاتر و اجرای حسن کار بر عهده کانون واگذار شده است ونتایج آن به اداره کل ارسال می‌گردد. البته این کار نافی مسئولیت اداره کل مربوطه نیست.

بشیری گفت: بر اساس توافق نامه‌ای که در این زمینه منعقد شده است مصوب گردید بحث بازرسی از دفاتر را در استان‌ها معاونت آمار و فناوری اطلاعات هر دادگستری خودش انجام دهد یعنی پس ازاینکه این افراد آ‌موزش‌های لازم را دیدند بر اساس چک لیست‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد کار نظارت را انجام دهند.

وی بیان کرد: این دوره بازرسی به صورت پایلوت شروع شده است وقرار شد هیئت مدیره نتایج این بازرسی‌ها را بررسی کند تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص گردد.

عضو هیئت مدیره و مدیر واحد نظارت و بازرسی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: در سه ماه اخیر چند استان به صورت آزمایشی مورد بازرسی قرار گرفتند.

بشیری در ادامه به موضوع آموزش اشاره و تصریح کرد:ما در امر نظارت وبازرسی‌ها بر آموزش‌ها تأکید مؤکد داریم و معتقدیم تا آموزش‌ها نباشد بازرسی‌ها اثربخش نیست. با توجه به ایجاد کمیسیون آ‌موزش انشاءالله آموزش‌های خوبی به مدیران دفاتر داده خواهد شد و پس از آن است که ما می‌توانیم یک نظارت درست را داشته باشیم.

وی به روش‌های نظارتی این واحد هم اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌های ما در امر بازرسی و نظارت بررسی سیستمی یا سامانه‌ای است. به این طریق که سیستم مدیر یا کارمند دفتر را مورد بررسی قرار می‌دهیم در این روش لازم نیست که مراجعه حضوری صورت گیرد بلکه از طریق خود سیستم‌های مرکز یا اداره کل این کار صورت می‌گیرد.

عضو هیئت مدیره و مدیر واحد  نظارت و بازرسی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با بیان مثالی گفت: در این روش ما به صورت اتفاقی یک پرونده را انتخاب می‌کنیم و آن را به صورت جزئی بررسی می‌کنیم مثلا در دعوای مطالبه مهریه بررسی‌ می کنیم که آیا همه صفحات شناسنامه یا کارت ملی یا ... اسکن شده است یا خير.

بشیری اظهار کرد: روش بعدی ما در امر بازرسی‌ها روش مانيتورينگ استوی گفت: مراجعه حضوری روش دیگری برای نظارت وبررسی‌ها است که در حال حاضر این روش در حال اجرا می ‌باشد. در این روش ما تمامی آیتم‌ها را بررسی می کنیم البته پس از مدتی که گذشت و دفتر مورد بازرسی تمام آیتم‌ها را رعایت کرده‌ بود بازرسی‌ حضوری دیگر ضرورت ندارد. البته مگر شکایتی واصل شده باشد و ما به صورت سرزده دفتری را بخواهیم بازرسی کنیم.

عضو هیئت مدیره و مدیر واحد  نظارت و بازرسی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بیان کرد: دراین روش بازرسی‌های ما به صورت موردی و دوره‌ای انجام می‌گیرد و بازرسی‌های دوره‌ای ما تقریبا هر سه ماه یکبار است. البته تاکید کرده‌ایم که بازرسان در کوتاه‌ترین زمان کار خود را انجام دهند تا در روند فعالیت دفتر مشکلی ایجاد نشود .

بشیری افزود: هدف ما در همه بازرسی‌ها و نظارت‌ها این است که ما مشکلات موجود را بررسی وسعی بر برطرف کردن آنها داشته باشیم.وی خاطر نشان کرد: در کانون یک واحد برای ثبت شکایات مردمی و مراجعان وجود دارد که در قالب ایمیل ، تلفن و یا حضور شکایت را  ثبت می‌کنند. پس از واصل شدن شکایات موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد وا گر نیازی به بازرسی باشد بازرسان ما در اولین فرصت ممکن در محل موردنظر حاضر می‌شوند.

عضو هیئت مدیره و مدیر واحد  نظارت و بازرسی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: باید گفت که تمام روش‌های نظارتی بدواً هدف اصلاح دارند و در مرحله اول به هیچ وجه ما قصد برخورد سخت را نداریم بلکه در مراحل بعد است که برخورد قهری صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: آیتم بعدی ما در بررسی‌ها منابع انسانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است و‌آیتم دیگر ما در بازرسی ها تجهیزات است که آیا تجهیزات لازم وجود دارد یا ندارد. به عنوان مثال در بازرسی‌ها توجه داریم که آیا دستگاه نوبت دهی وجود دارد؟ آیا فعال است؟ آیا در محل مناسب قرار دارد و ...

عضو هیئت مدیره و مدیر واحد  نظارت و بازرسی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: بحث امنیت آیتم دیگری است که  ما بر آن توجه زیادی داریم  که خدای ناکرده اطلاعات به دست افراد غیر قرار نگیرد. در این راستا بررسی می کنیم که آیا سطح دسترسی‌ها به طور مناسب رعایت شده است یا خیر.

بشیری افزود: اینها مواردی است که ما در بررسی های خود به آنها توجه می کنیم و بر آنها تاکید داریم. خوشبختانه در حال حاضر یک چک لیست برای این کار تهیه شده است و ما بر اساس آن چک لیست بازرسی های خود را پیگیری می کنیم.

منبع: میزان

«« بازگشت

تاریخ درج: 1397/07/26