اتخاذ تدابیری برای انتقال زندانیان ایرانی از زندان‌های ترکیه


اتخاذ تدابیری برای انتقال زندانیان ایرانی از زندان‌های ترکیه

امیرحسین رحیمی در دیدار با شریف مالکوچ رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه وهیات همراه ضمن تقدیر از سازمان بازرسی کل کشور برای تدارک سفر این هیات به تهران گفت: ترکیه و ایران از دیرباز ارتباط گستردهای در ابعاد مختلف از جمله فرهنگی، تاریخی و… داشته و دارند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقویت همه جانبه روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… با کشورها به ویژه کشورهای همسایه است، تاکید کرد؛ به طور حتم در این تعاملات هرچقدر روابط مستحکم تر باشد فواید آن برای مردم بیشتر خواهد بود.

وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید از مکتب خودمان که مخالف با جنگ و کشتن انسانهاست درس بگیریم، افزود: باید تلاش کنیم هیچ کشوری به خصوص کشورهای اسلامی با هم درگیر نشوند.

وی با اشاره به همکاری ایران، ترکیه و روسیه برای ایجاد صلح در سوریه گفت: با وجود اینکه کشورهای اسلامی دارای منابع غنی علوم انسانی هستند اما در زمینه مطالعات دانشگاهی بر روی این موضوع خوب کار نشده و غربی ها حقوق بشر را متعلق به خودشان می دانند و آنها سرمسایل جزیی کشورهای اسلامی را درگیر می کنند و خودشان دنبال کارهای دیگر هستند از این رو ضرورت دارد به مسایل اصلی بپردازیم.

رحیمی به چند موافقتنامه بین المللی بین ایران و ترکیه اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر به مفاد این موافقتنامه ها شد.

وزیر دادگستری خواستار اتخاذ تدابیر ویژه ای برای زندانیان ایرانی از زندان های ترکیه شد و از هیات ترکیه خواست این موضوع را ازسوی وزیر دادگستری ترکیه پیگیری کنند و البته این قول را داد که ایران هم برای انتقال زندانیان ترکیه از زندان های ایران همکاری می کند.

شریف مالکوچ رئیس آمبودزمان جمهوری ترکیه نیز در دیدار با وزیر دادگستری ضمن تقدیر و تشکر از سازمان بازرسی کل کشور به پیوندهای ناگسستنی بین ایران و ترکیه اشاره و تاکید کرد؛   بند  از سازمان بازرسی کل کشور تشکر می کنم که شرایط حضور در ایران را فراهم کرد.

وی با اشاره به همکاری تنگاتنگ با سازمان بازرسی جمهوری اسلامی ایران گفت: انسان به حقوق بشر، حقانیت و قانون نیاز مبرمی دارد از این رو  همدلی بین ایران و ترکیه باعث ارامش و ثبات در منطقه می شود.

رئیس آمبودزمان ترکیه با اشاره به درخواست های وزیر دادگستری برای انتقال زندانیان ایرانی از زندان های ترکیه بیان کرد: بنده با وزیردادگستری ترکیه ملاقات خواهم کرد و درخواست های شما را با وی در میان خواهم گذاشت و می خواهم که به این موضوع شتاب بدهند.

منبع: ایرنا

«« بازگشت

تاریخ درج: 1401/06/06