تعطیلی کارخانه ها ریشه در رکود دارد!


تعطیلی کارخانه ها ریشه در رکود دارد!
این روزها خبرهای بسیاری از زمینگیر شدن برخی از نام های آشنا در حوزه صنعت و تولید به گوش می رسد؛ موضوعی که نخستین بار با تعطیلی کارخانه ارج مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و در روزهای دیگر، خبرهای دیگری از تعطیلی این نوع کارخانه ها دادند.

اما پرسش این است که چرا این شرکت ها پس از چندین دهه کار، یکباره با مشکل مواجه شده اند. ریشه مشکلات این کارخانه ها در چه چیز است؟
 
بسیاری بر این اعتقاد هستند که ریشه مشکلات در مدیریت های کلان اقتصادی کشور است و برخی نیز اوضاع اقتصادی موجود در کشور را عامل این مشکلات می دانند.

سهل آبادی، رئیس خانه های صنعت و معدن ایران در این باره گفته است: این پرسش، پاسخ های بسیاری دارد، ولی یکی از دلایل آن این است که نسل های جدید، توانایی اداره این گونه کارها را ندارند و به عبارت دیگر، مدیران قبلی نتوانسته اند مدیران جوان را برای اداره این شرکت ها تربیت کنند.

وی گفت: ایران در دهه پنجاه از 400 برند برتر دنیا چهار برند را صاحب بود که شامل شرکت های مینو، کفش بلا، کفش ملی و کارخانه ارج می شد، اما در اوایل انقلاب و بعد از آن در دوره دولت گذشته، این کارخانجات به واسطه تحریم های سنگین و همچنین مشکلات بین المللی به دلیل آنکه دیگر نتوانستند وارد بازار های جهانی شوند، کم کم به سمت نابودی رفتند.

البته دلایل دیگری از جمله رکود در بازار داخلی افزایش قیمت مواد اولیه باعث بالا رفتن هزینه های تولید در کشور شد و باعث گشت تا این کالاها نتوانند در رقابت های بازار باشند. از سوی دیگر، برخی از کارشناسان بر این باورند که افزایش یکباره نرخ ارز و برخی تحریم ها باعث شد تا کارخانه ها نتوانند بموقع دستگاه های خود را به روز کنند و این عاملی شد برای تعطیل شدن این شرکت ها.

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: این اولین بار نیست که ایران برخی برند های اصلی را از دست می دهد، مدت هاست که این برندها در کشور مشکل دارند.

وی گفت: نکته اینکه مشکل ما نداشتن تکنولوژی است و ما نتوانسته ایم خود را با تکنولوژی روز دنیا همسان کنیم. متأسفانه بسیاری از برندهای ایرانی به دلیل آنکه امکان به روز شدن را نداشته اند و یا اینکه فضای داخلی طوری بوده که ظرفیت لازم برای تولید را نداشته اند، از گردونه تولید خارج شده اند.

وی گفت: دلایل دیگری نیز باعث بروز این مشکلات شده که ریشه در گذشته های نه چندان دور دارد، زمانی بود که قیمت دلار حدود 1000 تومان برای مدت ها ثابت بود و تولید کننده نیز به راحتی می توانست محصولات خود را تولید و مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کند؛ اما زمانی که دلار در یک شب به حدود 4000 تومان می رسد، هزینه های تولید بالا می رود و کار را برای تولید کننده سخت می کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: رکود نیز یکی دیگر از دلایل این تعطیلی هاست، به جز این دو، صادرات نیز یکی دیگر از دلایل این شکست ها به شمار می رود، به دلیل تحریم هایی که وجود داشت، تولید کننده ما نمی توانست محصولات خود را به فروش برساند. از سوی دیگر، رکود داخلی نیز باعث شد تا خریدار داخلی برای محصولات نباشد و همه این عوامل باعث بسته شدن این کارخانه ها شدند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: شرکت های داخلی ما مشکلات اساسی دارند. شرایط و نوسانات موجود در بازار باعث شده که تولیدکننده ها نتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی گفت: یکی دیگر از عوامل این تعطیلی ها به بحث قاچاق مربوط است، باید کاری کرد که بازار های داخلی از کالاهای خارجی قاچاق، خالی شود. زمانی که این مشکلات در کشور رفع شود، خود به خود این کارخانه ها نیز به چرخه تولید بازخواهند گشت و تولید و اشتغال در کشور رونق خواهد گرفت.

منبع: تابناک

«« بازگشت

تاریخ درج: 1396/02/10