تکرار سرقت واکسن از پاکبانان، این بار در «علی آباد کتول»!


تکرار سرقت واکسن از پاکبانان، این بار در «علی آباد کتول»!
هنوز سرقت سهمیه واکسن پاکبانان در آبادان رفع و رجوع نشده، خبر از تکرار این رویداد در نقطه‌ای متفاوت از کشورمان می‌رسد؛ اخباری که تردید‌ها پیرامون برنامه واکسیناسیون در کشورمان را به شدت افزایش داده است.
هنوز شمار واکسن‌های تزریق شده در ایران به نیم میلیون دوز نرسیده، نگرانی‌ها پیرامون آن به شدت رو به افزایش است تا جایی که از جنوب غربی کشور، از آبادان خبر می‌رسد که برخی مدیران از سهمیه واکسن اختصاص یافته به پاکبانان برداشته و به خود تزریق کرده اند و هنوز غائله برپا شده با انتشار این خبر فرجام نیافته، شاهد تکرار ماجرا، این بار در شمال کشور هستیم.

البته پیش از آبادان هم روایاتی از دست بردن در سهمیه اختصاص یافته به برخی گروه‌ها منتشر شده بود که از جمله آنها، تزریق واکسنِ اختصاص یافته به تطهیرکنندگان شاغل در بهشت زهرای تهران به برخی مدیران این مجموعه بود که در واپسین روز‌های سال ۹۹ منتشر و در میان اخبار نوروزی گم شد؛ خبری که نمونه مشابه آن در سال جدید درباره تطهیرکنندگان شاغل در مرکز استان خوزستان منتشر شد.

روایاتی که هیچ یک فرجام نیافتند تا از این نظر، ماجرای آبادان متفاوت باشد، چون دست بردن در سهمیه پاکبانان آبادانی، دستور صریح وزیر بهداشت مبنی بر «عزل رئیس شبکه بهداشت و افراد مطلع و مقصر در کوتاهی نظارت بر این امر» در دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان و همچنین «معرفی افراد خاطی به مراجع ذیصلاح» برای برخورد قانونی را به دنبال داشته و پای دستگاه قضا را هم به ماجرا باز کرده است.
آن گونه که از این شهر خبر می‌رسد، دادستان آبادان «تحقیقات میدانی و نامحسوس خود توسط مراجع مختلف در سطح شهرستان آبادان را آغاز کرده» و همزمان با آن، مدیران شهری از جمله شهردار آبادان در تلاش هستند تا اقدام خود را توجیه کنند و مدعی هستند که «پاکبانان خواهان این بودند که بنده و امام جمعه شهرستان آبادان که در مراسم حاضر بودیم قبل از آن‌ها این واکسن را دریافت کنیم»!

به گفته شهردار آبادان، «برخی پاکبانان در دریافت واکسن سینوفارم تردید و استرس داشتند و علت ترس آنان ناشناخته بودن این واکسن بود... پاکبانان سراسر کشور نسبت به تزریق واکسن سینوفارم دچار تردید و استرس شده بودند و شاهد این موضوع هستیم که در شهر‌های مختلف کشور مسئولین مربوطه همراه پاکبانان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.»

بدین وسیله، این مدیر شهری مدعی شده که تزریق واکسنِ تخصیص یافته به پاکبانان به ۹ نفر از مدیران شهری از جمله خودش، ساز و کاری بوده که برای ترغیب پاکبانان به دریافت واکسن اتخاذ کرده اند! توجیهی که ظاهرا راه را برای پیشقدم شدن مسئولان پرشماری برای دریافت واکسن باز کرده و می‌کند و آنقدر سریع مدیران به آن مسلح شده اند که می‌بینیم در علی آباد کتول در استان گلستان هم این کار تکرار شده است.

این خبری است که سخنگوی شورای اسلامی این شهر تایید کرده و حکایت از دست بردن در سهمیه واکسن پاکبانان توسط مدیران شهرداری و پیمانکار خدمات شهری دارد که موجب شده از ۲۴ سهمیه اختصاص یافته به پاکبانان، ۷ تایش به دیگران تزریق شود! آن هم در شرایطی که اعلام شده پاکبانان علی آبادی ۴۵ نفر هستند و به دلیل کمبود واکسن، با قرعه کشی ۲۴ تن از ایشان برای تزریق واکسن انتخاب شده بودند!

نکته‌ای که برای نشان دادن ابعاد فاجعه رقم خورده کافی است، اما فاجعه بزرگتر و اصلی‌تر زمانی خودنمایی می‌کند که بدانیم هنوز شمار واکسن‌های تزریق شده در کشورمان به نیم میلیون دوز هم نرسیده که این همه حواشی پیرامون آن شکل گرفته است؛ حواشی‌ که احتمالا با سرعت گرفتن واکسیناسیون به شدت افزایش خواهند یافت چراکه ظاهرا ساختار برنامه واکسیناسیون در کشورمان معیوب است.

ایرادی که باید در اسرع وقت رفع شود، اما دست کم در اخبار و در میان سخنان مسئولان کشورمان و متولی واکسیناسیون یعنی وزارت بهداشت، نشانه‌ای از تدابیر اتخاذ شده برای رفع آن نیست و به جای آن ترجیح داده شده که برخی موارد (مانند شائبه‌های مطرح درباره واکسیناسیون برخی مسئولان در کنار تطهیرکنندگان در دو کلانشهر) ندید گرفته شود و بعضی (مانند آبادان) با دستور قلع و قمع متخلفان همراه شود، در حالی که می‌شد دستور بازبینی سریع برنامه واکسیناسیون در ابعاد نظارتی صادر شده و به قید فوریت اجرایی شود.

منبع: تابناک

«« بازگشت

تاریخ درج: 1400/01/29