حسین شریعتمداری: آقای خویینی ها به روش ادارۀ کشور از سوی عالی‌ترین مقام نظام انتقاد کرده ... با‌عث افتخار است که امثال شما با مدیریت ایشان موافق نباشید


حسین شریعتمداری: آقای خویینی ها به روش ادارۀ کشور از سوی عالی‌ترین مقام نظام انتقاد کرده ... با‌عث افتخار است که امثال شما با مدیریت ایشان موافق نباشید
همان‌گونه که انتظار می‌رفت حسین شریعتمداری مدیر روزنامۀ کیهان به نامۀ سرگشادۀ سید محمد موسوی خویینی (خویینی‌ها) به مقام معظم رهبری واکنش نشان داد.

حسین شریعتمداری نوشته است: «چون ایشان در صدر نامه نوشته‌اند مطالبی را در محضر ملت شریف ایران به استحضار عالی می‌رسانم، نگارنده – حسین شریعتمداری - به عنوان یکی از آحاد ملت، مخاطب اوست و حق پرداختن به آن (نامه) را دارد».

هر چند مدیر کیهان از خوانندگان خود خواسته «یک بار هم که شده نامۀ آقای خویینی‌ها را بخوانند و اگر فقط یک نکته را با خواست‌های آمریکا و اسراییل متفاوت یافتند، او را بی خبر نگذارند» اما متن نامۀ سرگشاده را چاپ نکرده و تنها در لابه لای یادداشت به بخش‌هایی از آن اشاره کرده است.
 شریعتمداری به پیشینۀ آقای خویینی‌ها هم اشاره نکرده ولی در معرفی او برای نسل کنونی می‌توان یادآور شد پس از خروج مهدی کروبی از مجمع روحانیون مبارز به قصد تشکیل حزب اعتماد ملی او همراه سید محمد خاتمی و در دو جایگاه دبیر کل و رییس به عنوان محورهای تشکل انشعابی از جامعۀ روحانیت مبارز شناخته می‌شوند.

اشتهار موسوی خویینی‌ها البته به سبب مدیر مسؤولی روزنامۀ «سلام» است که از آغاز دهۀ 70 منتشر می شد و توقیف آن در تیر 1378 به اعتراضات دانشجویی انجامید.

او همچنین در دهۀ اول جمهوری اسلامی به سبب احکام متعددی که از امام خمینی دریافت کرده (نمایندگی در صدا وسیما، نمایندگی در حج، دادستانی کل کشور، عضویت در اولین شورای تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی) در شمار حلقۀ اول یاران رهبر فقید انقلاب به شمار است و در آغاز رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نیز در زمرۀ مشاوران ایشان قرار داشت.

حسین شریعتمداری در 8 بند به نامۀ خویینی‌ها واکنش نشان داده و در بند هشتم آورده است: « آقای خویینی ها به روش ادارۀ کشور از سوی عالی‌ترین مقام نظام انتقاد کرده... [حال آن که] برای توده‌های عظیم مردم ایران و تمام مسلمانان دل‌باختۀ انقلاب در سراسر جهان اسلام با‌عث افتخار است که امثال شما با مدیریت ایشان موافق نباشید.»

البته تعبیری که موسوی خویینی به کار برده «مخالفت» نیست بلکه نوشته «مردم بر این باورند که مدیریت کشور، به ویژه عالی‌ترین سطح آن باید شیوه‌ای به کار می‌بست....».

در بند اول نقد کرده که «چرا مشکلات و بلایایی را که خودشان و دوستان‌شان به مردم تحمیل کرده‌اند به کلیت نظام نسبت می‌دهند»؟

در بند دوم آورده:«نوشته‌اید باورهای مردم به گونۀ روز‌افزون آسیب دیده و می بیند» و پرسیده «دربارۀ حضور چند ده میلیونی در سوگ سپهبد شهید سلیمانی چه پاسخی دارند؟»

در بند پنجم آمده است: «نوشته‌اید کم نیستند کسانی که تغییر وضع نامطلوب کنونی را از عالی‌ترین جایگاه مدیریت کشور انتظار می‌کشند. در چشم این خیل عظیم اوضاع غیر قابل دوام امروز صرفاً معلول تصمیمات مدیرانی که می‌آیند و می‌روند نیست و نقش‌آفرین اصلی شیوۀ مدیریت در بالاترین سطح و قدرت نافذ آن در تمام یا اکثر مهام امور کشور است.»

تفسیر شریعتمداری از این جمله این است: « اشتباه نکنید، سخن از تغییر دولت نیست. چرا که اولاً دولتی با خصوصیات دولت های یازدهم و دوازدهم ایده آل موسوی خویینی‌هاست و برای پایان آن عزا گرفته اند ثانیاً دولت‌های یاد شده هرگز برای آمریکا خطر آفرین نبوده‌اند.»

این اشاره هم قابل ذکر است که نوع مواجهۀ اصول‌گرایان با نامۀ موسوی خویینی‌ها یک‌سان نیست. تا جایی که یک خبرگزاری اصول‌گرا به نقش محوری او در اشغال سفارت امریکا در سال 1358 اشاره کرده ولی کیهان که از آن رخداد حمایت می‌کند و در موضوعاتی مانند نقد هاشمی رفسنجانی با او هم داستان است سراغ این قضیه نرفته و این ادعا را تکرار کرده که اکبر گودرزی (سرکردۀ گروه فرقان) پیش از انقلاب در کلاس تفسیر قرآن موسوی خویینی‌ها در مسجد جوستان شرکت می‌کرده است.

نکتۀ پایانی این که واکنش گستردۀ اصول‌گرایان به نامۀ موسوی خویینی بی آن که متن آن را عیناً منتشر کنند نشان دهندۀ جایگاه او در جناح چپ سنتی و حساسیت در قبال کنار گذاشتن ایدۀ «شرکت در انتخابات به هر قیمت» است.

منبع: عصر ایران

«« بازگشت

تاریخ درج: 1399/04/08