رئیس‌جمهور فعلا وقت پاسخگویی به اصلاح‌طلبان را ندارد!


رئیس‌جمهور فعلا وقت پاسخگویی به اصلاح‌طلبان را ندارد!
سخنان قریب به اتفاق سیاسیون دو جناح، حاکی از نارضایتی آنها نسبت به رویکرد و تصمیمات «حسن روحانی» در انتخاب و معرفی کابینه است. این مسأله را نظرسنجی ها و اظهارنظرهای مردمی هم تأیید می کند تا جایی که در نظرسنجی اخیر سایت «تابناک» نیز نزدیک 60 درصد از شرکت کنندگان، ترکیب کابینه را پاسخگوی مطالبات و خواسته های متنوع طرفداران دولت دوازدهم ندانسته اند.

در نظرسنجی اخیر ما ـ که بیش از 20 هزار تن در آن شرکت کرده اند ـ مخاطبان در پاسخ به اینکه «آیا ترکیب کابینه پیشنهادی، می تواند پاسخگوی مطالبات متنوع طرفداران دولت باشد؟» به سه گزینه «بله»، «خیر» و «تا حدودی» پاسخ گفته اند که اکثریت قریب به اتفاق پاسخ «خیر» - منفی – را در جواب این پرسش برگزیده اند.

ترکیب موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم

در این نظرسنجی، 20 هزار و 365 تن شرکت کرده اند که 16.64 درصد از شرکت کنندگان که حدود 3 هزار 388 تن می شوند، بر این عقیده اند که کابینه پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم، ترکیب مطلوبی بوده و می تواند پاسخگوی مطالبات متنوع طرفداران دولت و محقق کننده وعده های انتخاباتی «حسن روحانی» باشد.

بخش پررنگ نظرات مردمی در خصوص ترکیب کابینه مربوط به قسمتی است که 58.54 درصد – قریب به 11 هزار و 921 تن - از کابران معتقدند، ترکیب فعلی دولت دوازدهم نمی تواند به مطالبات متنوع و انتظارات طرفداران دولت پاسخ بگوید. این گزینه نشان می دهد که انتظارات بخش قابل توجهی از طرفداران دولت در خصوص کابینه روحانی در دولت دوازدهم ـ همان طور که سیاسیون نیز اظهار نظر کرده اند ـ برآورده نشده است.

البته 24.82 درصد ـ نزدیک به 5 هزار و 54 تن ـ از شرکت کنندگان در نظر سنجی مذکور بر این باورندند، کابینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور برای دولت آینده تا حدودی توانسته نظر حامیان دولت را جلب کند و می تواند انتظارات آنها از دولت دوم روحانی را نیز برآورده سازد.
اگر مجموع گزینه های اول و سوم را روی هم موافق یا موافق نسبی کابینه دوازدهم فرض کنیم، باز هم عدد 41.46 مقابل 58.54 خواهد بود که همچنان وزن مخالفان را در مقابل موافقان ترکیب کابینه دوازدهم سنگین تر نشان می دهد و این یعنی رویکرد «حسن روحانی» با آنچه بخش اعظمی از طرفداران مردمی و سیاسیون حامی وی انتظار داشته اند، متفاوت بوده است.

چرا رویکرد روحانی نسبت به قبل عوض شد؟

در حقیقت رویکرد روحانی در دولت دوازدهم بر خلاف آنچه بخشی از حامیان وی به ویژه اصلاح طلبان انتظار داشته اند، به مراتب معتدل تر خواهد بود که این مسأله از رویکرد روحانی در معرفی کابینه، سخنان و مواضع سیاسی وی و همچنین برخی اقدامات او در تشکیل دولت آینده به وضوح قابل مشاهده است.

سخنان بخش چشمگیری از سیاسیون حامی رئیس دولت دوازدهم و همچنین اظهارنظرهای برخی حامیان وی و نظرسنجی هایی که در مورد عملکرد «حسن روحانی» و معرفی کابینه دوازدهم وجود دارد، همگی نشان از برآورده نشدن بخش مهمی از انتظارات درباره عملکرد و اقدامات احتمالی رئیس جمهور است و این مسأله نشان می دهد، «حسن روحانی» بنا دارد، مستقل تر از آنچه در دولت یازدهم بود، تصمیم گیری و اقدام کند.

بارزترین انتقاد به معرفی کابینه را شاید می توان در مواضع اعضای فراکسیون «امید» که متشکل از اصلاح طلبان راه یافته به مجلس دهم است، مشاهد کرد. در فاصله اندکی از معرفی کابینه دوازدهم به مجلس، بسیاری از چهره های مطرح این فراکسیون، نارضایتی خود را از عدم برآورده شدن انتظاراتشان در خصوص کابینه پیشنهادی عنوان کردند.

انتقادات اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از کابینه

انتقاداتی از جمله معرفی نشدن وزیر زن، کاهش وزن زنان در کابینه دوازدهم و تشریفاتی تر شدن جایگاه آنان، عدم معرفی وزیر و معاون رئیس جمهور از میان اقلیت های قومی و مذهبی، کاهش وزن اصلاح طلبان کابینه و ... از مهمترین موضوعاتی بوده که اعضای فراکسیون امید در خصوص کابینه پیشنهادی از سوی روحانی برای دولت دوازدهم مطرح کرده اند.

اصلاح طلبان مجلس در همین زمینه تأکید داشته اند که حتما به سه گزینه پیشنهادی وزارت از سوی روحانی در میان هفده گزینه معرفی شده رأی نخواهند داد. البته بخشی از اصولگرایان هم موضع مشابه آنچه اصلاح طلبان گفته اند، در پیش گرفته و انتقاداتی را نسبت به کابینه پیشنهادی برای دولت دوازدهم داشته اند.

ایفای نقش ویژه برخی چهره های نزدیک به «حسن روحانی» در چینش کابینه ـ که بیشتر اصلاح طلبان در این خصوص از «محمود واعظی» رئیس دفتر احتمالی روحانی در دولت دوازدهم نام می برند  ـ از دیگر انتقادهایی بود که در جریان چینش کابینه بسیاری از حامیان روحانی در انتخابات ریاست جمهوری از آن گلایه می کردند و هنوز هم برخی بر این باورند این رویکرد در چینش اعضای کابینه متأثر از همین مسأله می تواند باشد.

سکوت عجیب رئیس‌جمهور

البته چندی است که رئیس جمهور هیچ اظهار نظر و موضع گیری در خصوص این حواشی و انتقادات سیاسیون از عملکرد و رویکردش نکرده است و آرام و بدون سر و صدا در حال چینش کابینه اش به منظور پیشبرد اقدامات و محقق کردن وعده هایی است که در جریان رقابت های انتخاباتی به مردم داده است؛ هرچند سکوت رئیس جمهور در این مدت بسیاری از اذهان را درگیر خود کرده، گویا او بنا ندارد فعلا به حواشی و انتقادات پاسخ بگوید.

به تازگی هم هر گاه «حسن روحانی» پا به عرصه سخن و اظهار نظر گذاشته، بیشتر در خصوص مسائل اصلی سخن گفته و سعی کرده است از فرعیات پرهیز کند. شاید او الان آرامش و درگیر نشدن با حواشی را به هر چیز دیگری ترجیح می دهد تا اقداماتش برای شکل گیری دولت دوازدهم را هر چه سریع تر به سامان برساند؛ هر چند باید به بدنه حامی خود نیز در ادامه پاسخگو باشد و در نهایت انتقادات و بحث های حاشیه ای را بی پاسخ نگذارد.

منبع: تابناک

«« بازگشت

تاریخ درج: 1396/05/21