رئیس سازمان زندان‌ها: کار و دستمزد زندانیان متناسب باشد


رئیس سازمان زندان‌ها: کار و دستمزد زندانیان متناسب باشد

سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، غلامعلی محمدی در بیستمین مجمع عمومی انجمن حمایت زندانیان مرکز افزود: انجمن باید سراغ توانمندسازی خانواده زندانیان برود، به آنان کمک مادی و معنوی داشته باشد اما زمینه اشتغال آنان را هم فراهم کند البته دقت کنید که کار زندانیان و دستمزد آنان متناسب باشد.

وی با تأکید بر ماهیت وجودی زندان در جوامع گفت: زندان از ضرورت‌های تلخ جامعه بشری است. زندانیان نیز از همین مردم و زندان نیز برشی از واقعیت جامعه است بنابراین مراکز تأمینی‌وتربیتی می‌تواند بهترین مرکز برای مطالعات جرم‌شناسی و سایر آسیب‌های اجتماعی باشد.

محمدی به توسعه حداکثری خانواده‌های تحت‌پوشش انجمن اشاره کرد و گفت: بر ملاک‌های تعیین و تشخیص «خانواده زندانیان نیازمند» متمرکز شوید و از آنان حمایت مادی داشته باشید. در بخش حمایت معنوی نیز لازم است همه خانواده‌های زندانیان، تحت پوشش اقدامات ما قرار گیرند.

وی آسیب‌های ناشی از زندان را متوجه زندانی، خانواده و تضییع حقوق اقتصادی جامعه دانست و افزود: باید بپذیریم اقدامات بزهکارانه زندانی نه‌فقط بر او و خانواده‌اش متحمل می‌شود بلکه بودجه هنگفتی را از حیث نگهداری تا رسیدگی به وضعیت رفاهی او بر جامعه وارد و بر بیت‌المال تحمیل می‌کند.

رئیس سازمان زندان‌ها از اقدامات خیرین در کمک به زندان و مددجویان قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه هرجا آسیبی وجود دارد، دست پرمهر خیرین را می‌بینیم. مردم و خیرین همواره پای کار آمده و گره از مشکلات باز کرده‌اند. ماهیت انجمن حمایت زندانیان نیز گره‌گشایی از مشکلات خانواده زندانیان و بهره‌گیری از ظرفیت خیرین است که به‌واقع از مصادیق «فاستبقوالخیرات» هستند.

محمدی در این راستا پنج مأموریت جدی را پیش‌روی انجمن قرار داد و افزود: سراغ توانمندسازی خانواده زندانیان بروید، به آنان کمک مادی و معنوی داشته باشید اما زمینه اشتغال آنان را هم فراهم سازید البته دقت کنید که کار زندانیان و دستمزد آنان متناسب باشد.

وی توجه به فرزندان زندانیان را به‌عنوان اولویت دوم مطرح کرد و یادآور شد: اصل شخصی بودن مجازات که مستولی بر مجرم است باید رعایت شود. پس آبروی خانواده زندانیان را مدنظر بگذارید. قانون فقط مجرم و بزهکار را مجازات می‌کند بنابراین درد ناشی از حبس فرد، نباید متوجه فرزند و خانواده‌اش شود. فراموش نکنید رسالت ما در انجمن‌ها، کمک به حل مشکلات مادی و معنوی خانواده زندانیان است.

آموزش خانواده زندانیان را جدی بگیرید
محمدی مقوله آموزش خانواده زندانیان را نیز لازم دانست و بر ارتقای اقدامات و برنامه‌ریزی در این حوزه بیش از شرایط کنونی تأکید داشت.  

وی توزیع بسته‌های معیشتی را به‌عنوان اولویت سوم معرفی کرد و گفت: اشتغال‌زایی برای مددجویان و خانواده‌های‌شان اولویت جدی ماست اما هرجا هم نتوان زمینه اشتغال آنان را فراهم کرد، لااقل باید با توزیع بسته‌های معیشتی، دست آنان را گرفت.

رئیس سازمان زندان‌ها تأمین کمک‌های درمانی و دارویی به خانواده زندانیان را اولویت چهارم و لازمه کار انجمن دانست و افزود: انجمن‌ها باید از کمک‌های مادی فراتر بروند و به نیازهای معنوی زندانی و خانواده‌اش به‌منزله اولویت پنجم توجه کنند. گاه با خانواده‌هایی سروکار داریم که اتفاقا نیاز به کمک مالی ندارند و حتی در کمک به دیگر خانواده‌ها و آزادی زندانیان پیشقدم هستند اما نیازمند کمک معنوی‌اند. پس لازم است همه خانواده زندانیان مشمول این نوع حمایت قرار گیرند.

محمدی شفاف‌سازی در اقدامات را لازم دانست و تأکید کرد: در آمارها و اقدامات خصوصا مباحث مالی باید شفاف‌سازی کرد تا اعتماد مردم و خیرین جلب شود. این امر را موضوع شرعی و اخلاقی بدانید و کمک‌های خیرین را در همان محل نیات واقف صرف کنید.

 در این نشست مظفر الوندی مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز و برخی از اعضا گزارشی از اقدامات جاری و نیز فعالیت‌ها در زمینه مشارکت‌های مردمی و خیرین و همچنین خدمات مددکاری ارائه دادند.

در این نشست که با حضور مسئولین ستاد سازمان زندان‌ها برگزار شد، برخی مدیران ازجمله رستمی مدیرکل دفتر ریاست‌ و روابط‌عمومی این سازمان، محمدی مشاور رئیس و مسئول پیگیری‌های ویژه سازمان، حیات‌الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران و نیز نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری مناطق چندگانه تهران حضور داشتند.

منبع: ایرنا

«« بازگشت

تاریخ درج: 1401/05/06