رکورد نرخ تورم در دولت تدبیر و امید چگونه شکسته شد؟


رکورد نرخ تورم در دولت تدبیر و امید چگونه شکسته شد؟

تنها چهار ماه دیگر به پایان عمر دولت تدبیر و امید باقی مانده است و در این هشت سال وعده‌هایی از سوی دولتمردان داده شد که به هر دلیل عملی نشد. یکی از وعده‌ها، تک رقمی نگه داشتن نرخ تورم بود که رئیس جمهور روحانی در صد روز اول دور دوم دولت تدبیر و امید، در قاب تلویزیون این وعده را داد.

یکی از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید در دور اول، تکیه بر مسند قوه مجریه، تک رقمی کردن نرخ تورم بود. همین دستاورد، عاملی بود تا در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم روحانی و جهانگیری بر آن بسیار تمرکز کنند.

با شروع چهار ساله دوم دولت تدبیر و امید، اما ورق نرخ تورم برگشت و هر ماه روند رو به رشد نرخ تورم صعودی‌تر شد. این موضوع بر خلاف آن بود که در ۷ آذر ماه ۱۳۹۶ رئیس جمهور حسن روحانی، وعده آن را داده بود. در این تاریخ رئیس جمهور که برای گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم به صدا و سیما رفته بود، پیرامون نرخ تورم و هدف دولت در این زمینه، گفت: ما در دولت یازدهم قول دادیم تورم را تک رقمی کنیم که همین برنامه را ادامه می‌دهیم. هدف ما باقی ماندن تورم تک رقمی است.

رکورد نرخ تورم در دولت تدبیر و امید شکسته شد!

هنگامی که حسن روحانی در مرداد ماه ۱۳۹۲ سکان هدایت قوه مجریه را در دست گرفت، نرخ تورم سالانه ۳۶.۲ درصد بود که این نرخ در ماه‌های شهریور و مهر ۹۲ رشد کرد و در نهایت بر قله ۳۷.۴ درصد ایستاد. بالاترین نرخ تورم در دوره اول دولت تدبیر و امید تا خرداد ماه ۹۸، همین نرخ تورم ۳۷.۴ درصد در مهرماه ۱۳۹۲ بود.

در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ بود که روند صعودی بودن نرخ تورم مداوم آغاز شد و در نهایت پس از یک سال افزایش، در خرداد ماه ۹۸ با ثبت نرخ تورم ۳۷.۶ درصدی، رکورد این نرخ در دوره شش ساله دولت تدبیر و امید شکسته شد و این رکوردشکنی در ماه‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت نرخ تورم در شهریورماه ۹۸ به ۴۲.۷ درصد رسید.

بعد از آن روند نزولی نرخ تورم آغاز شد و روند نزولی تا مرداد ۹۹ ادامه داشت و نرخ تورم در این ماه به ۲۵.۸ درصد رسید.

از مرداد ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ که آخرین گزارش نرخ تورم منتشر شد، روند صعودی نرخ تورم ادامه داشت و در فروردین ۱۴۰۰ این نرخ ۳۸.۹ درصد گزارش شد.

نکته مهم در گزارش‌های نرخ تورم در دوره دولت تدبیر و امید، شکسته شدن رکورد نرخ تورم نقطه به نقطه بود. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۲.۱ درصد گزارش شد که در نوع خود بی نظیر بود! این عدد یعنی خانوار‌های کشور،  میانگین ۵۲.۱ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کردند.

رشد قیمت کالا‌ها در فروردین ۱۴۰۰ چگونه بوده است؟

بررسی وضعیت ۵۳ قلم کالای مهم در سبد مصرف خانوار در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ اغلب کالا‌ها با رشد چشمگیری مواجه شده اند؛ برای نمونه، رشد قیمت برخی کالا‌ها در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به فروردین سال ۹۹ به شرح زیر بوده است؛

* برنج ایرانی درجه یک ۴۸.۱ درصد
* برنج خارجی درجه یک ۱۳۷.۴ درصد
* ماکارونی ۷۷.۵ درصد
* گوشت گوسفند ۳۹.۴ درصد
* گوشت گاو یا گوساله ۴۷.۴ درصد
* مرغ ماشینی ۱۳۵.۶ درصد
* تخم مرغ ماشینی ۸۴.۲ درصد
* شیر پاستوریزه ۸۰.۳ درصد
* ماست ۶۷.۲ درصد
* کره ۱۲۹.۹ درصد
* پنیر ۷۶.۴ درصد
* روغن نباتی جامد ۱۵۱.۸ درصد
* روغن مایع ۸۹.۲ درصد
* قند و شکر ۸۵ درصد
* رب گوجه فرنگی ۱۶.۶ درصد
* چای خارجی بسته‌ای ۶۷.۴ درصد

پیش بینی ها درباره نرخ تورم در پایان دوره دولت تدبیر و امید چه می گویند؟

یکی از مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت کار طی تحقیقی اعلام کرد: برآورد‌های این مرکز تحقیقاتی نشان می‌دهد، بالاترین درجه حرارت تورم امسال را در مرداد ماه شاهد خواهیم بود و در این ماه، نرخ تورم به ۴۵ درصد خواهد رسید. نمودار زیر پیش بینی وزارت کار از نرخ تورم تا آخر سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

رکورد نرخ تورم در دولت تدبیر و امید چگونه شکسته شد؟

بنابراین، اگر این پیش بینی‌ها درست باشد، دولت تدبیر و امید رکورد نرخ تورم خود را نیز در آخرین ماه سکانداری قوه مجریه خواهد شکست و در پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ اقتصاد را با نرخ تورم ۴۵ درصد به دولت بعدی تحویل خواهد داد!

مانع از ونزوئلایی شدن اقتصاد شدیم!

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در فروردین ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: پیش‌بینی بسیاری از اقتصاددانان این بود که تورم ایران، تورمی ونزوئلایی می‌شود؛ یعنی تورم رشد ۱۰۰۰ درصدی خواهد شد که قطعاً به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی غیرقابل کنترل است، ولی به فضل الهی و تدبیر‌هایی که صورت گرفت، نرخ تورم در عدد ۳۶ درصد متوقف شد. دولت می‌داند که این نرخ نیز زندگی مردم را با دشواری مواجه کرده و مردم بسیار اذیت شده‌اند، ولی نباید آن سوی معادله که قرار بود اقتصاد ایران را فرو بریزد، فراموش کنیم.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: واقعیت این است که ما نتوانسته‌ایم با مردم خوب ارتباط برقرار کنیم و به آن‌ها بگوییم که قرار بود با طراحی‌های دشمنان چه بلایی بر سر کشور بیاورند. البته کسانی که در حوزه اقتصاد فعال هستند، می‌دانند که چه دستاوردی برای کشور رقم خورده است، ولی باید بتوانیم با زبان ساده این واقعیت‌ها را به جامعه نیز منتقل کنیم.

جهانگیری افزود: برای مردمی که سفره‌شان کوچکتر از گذشته شده است، تعریف و توضیح این واقعیت‌ها بسیار اهمیت دارد، باید از ظرفیت متخصصان علوم اجتماعی، هنرمندان و اصحاب رسانه استفاده کنیم تا مردم بدانند که برای اداره کشور چه اقداماتی انجام شد، چه مصائبی ممکن بود بر سر کشور بیاید و در صورت نبود تحریم‌ها و کرونا کشور می‌توانست به چه جایگاهی برسد.

در این شرایط و با این نرخ تورم سنگین، گویا دولتمردان یادشان رفته است که چه وعده‌هایی در زمینه کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن آن داده بودند و حالا با یک فرار رو به جلو اعلام می‌کنند که مانع از ونزوئلایی شدن اقتصاد شده اند! حالا باید مردمی که سفره هایشان کوچکتر از قبل شده است، قدردان دولتمردانی باشند که نگذاشتند اقتصاد ایران ونزوئلایی شود!

منبع: تابناک

«« بازگشت

تاریخ درج: 1400/02/19