سنددار شدن اراضی کشاورزی امسال هدف‌گذاری شده است


سنددار شدن اراضی کشاورزی امسال هدف‌گذاری شده است

روز سه‌شنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: از مساحت ۱۶۴ میلیون هکتار کل کشور، ۱۳۷ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که تاکنون برای ۱۳۲ میلیون هکتار معادل ۹۷ درصد اراضی سند صادر شده است.

وی گفت: در دیدار امسال مسئولان قوه قضاییه با مقام معظم رهبری هشت راهبرد کلان برای قوه تعیین شد که اجرای حدنگار اراضی به عنوان راهبرد پنجم مورد تاکید قرار گرفت با این نگاه که متر به متر اراضی باید قانون اعمال شود.

معاون رئیس قوه قضاییه یادآور شد: خیلی از پرونده‌هایی که در دادگستری تشکیل شده و پرونده‌های کیفری، فروش مال غیر و تصرف به قولنامه‌ها و اراضی فاقد سند برمی‌گردد که اگر حدنگاری به سرانجام خوبی برسد خیلی از دعاوی و مشکلات رفع می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه توسط مقام معظم رهبری افزود: در فراز ۲۶ بند سوم اعلام شده حدنگاری اراضی ۱۰۰ درصد است یعنی تمامی اراضی و املاک باید سنددار شود.

بابایی عنوان کرد: از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان جنوبی ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار یعنی ۹۸ درصد اراضی سنددار شده و خراسان‌ جنوبی دارای رتبه سوم کشور در اجرای طرح حدنگاری است.

وی گفت: اگر مجموعه قضایی استان از اداره ثبت اسناد و املاک حمایت کند، پیش‌بینی شده به عنوان اولین استان کشور، به فرمان رهبری لبیک گفته و تمامی اراضی زراعی را سنددار کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه ۱.۵ درصد اراضی ملی این استان سنددار نشده است افزود: امیدواریم با قولی که برای تامین اعتبار داده شده است بتوانیم پایان سال جشن پایان سنددار کردن اراضی ملی و کشاورزی را در استان خراسان جنوبی برگزار کنیم.

وی اظهار داشت: در زمینه سنددار کردن اراضی زراعی مردم باید پیشقدم شوند چون موضوع تقاضا محور است و اگر بتوانیم همکاری دهیاران، بخشداران، فرماندارن، ائمه جمعه و جماعات را برای تشویق کشاورزان به سنددار شدن زمین داشته باشیم، موفق خواهیم شد.

بابابی گفت: اگر کشاورزان برای اراضی خود سند دریافت کنند برای توسعه اراضی و دریافت وام موثر خواهد بود از طرفی اختلافات و دعاوی نیز کم می‌شود.

وی با اشاره به فاصله طولانی بین شهرستان‌های خراسان جنوبی و گستردگی استان بیان کرد: ظرفیت بسیج می‌تواند خیلی کمک کند تا با آموزش چند روزه و مشارکت بسیجیان فرم‌های مربوطه پر شود و صدور اسناد کشاورزی بین کشاورزان را انجام دهیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: درخصوص روستاها اقدامات خوبی در استان خراسان جنوبی انجام شده به طوری که ۶۰ تا ۷۰ درصد روستاها دارای سند هستند و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شده است خیلی از روستاها تا پایان سال جاری صاحب سند می‌شوند.

وی با بیان اینکه دادگستری خراسان جنوبی از دادگستری‌های پیشرو در کشور است افزود: آمار عملکردی و گزارش‌هایی که به مرکز رسیده نشان از پویایی و تحول خوب در دوران تحرک و پویایی دارد که قابل قدردانی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی هم در این نشست گفت: سطح اراضی کشاورزی استان ۱۹۸ هزار هکتار است که از این مقدار ۳۹ هزار و ۲۴۱ هکتار تثبیت شده و برای ۳۱ هزار هکتار سند مالکیت صادر شده است.

محمد محمدزاده افزود: در این زمینه ۱۳ هزار و ۳۰۰ قطعه سند برای اراضی کشاورزی صادر ‌و تحویل کشاورزان شده است.

وی بیان کرد: با برگزاری جلسات متعدد دستگاه‌های اجرایی را پای کار آورده‌ایم و از اعتبارات ملی قراردادهایی در شهرستان‌های خوسف، سربیشه، بیرجند، سرایان و فردوس منعقد شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: تاکنون چهار هزار و ۲۰۸ پرونده در استان تشکیل شده که از این تعداد سه هزار و ۴۵۲ قطعه در بانک کاداستر (حدنگار) جانمایی شده و برای ۵۷۵ قطعه سند مالکیت صادر شده است.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه برای کشاورزان رایگان است و از اعتبارات ملی جذب می‌شود گفت: به محض اجرای مقررات ۱۳۳۹ توسط سازمان منابع طبیعی که تاکنون همکاری خوبی داشته‌اند، طبق مصوبات شورای قضایی و حفظ حقوق بیت‌المال، تثبیت و صدور سند ۱۰۰ درصد اراضی ملی استان را تا پایان شهریور انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک امروز (سه‌شنبه) وارد بیرجند شد و در این سفر یک روزه حضور در نشست شورای قضایی استان، دیدار با خانواده شهید، بازدید از اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی، دیدار با کارکنان و بازدید از واحد ثبتی بیرجند را در برنامه دارد.

منبع: ایرنا

«« بازگشت

تاریخ درج: 1401/06/22