شمار مرگ ها بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن 29 درصد افزایش یافت


شمار مرگ ها بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن 29 درصد افزایش یافت
به گزارش روز سه شنبه از سازمان پزشکی قانونی، در 10ماهه سالجاری 568 تن بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند، این شمار جان باخته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 29.1 درصد افزایش یافته است.
از کل تلفات مسمومیت با گاز منواکسید کربن در 10 ماهه امسال 415 تن مرد و 153 تن زن بودند.
براساس این گزارش در این مدت استان های تهران با 143، آذربایجان شرقی با 41 و اصفهان با 40 نفر بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی را داشته اند و در تعداد قابل توجهی از استان ها آمار تلفات گازگرفتگی کمتر از 15 تن و در استان بوشهر صفر گزارش شده است.

**رشد 20.5 درصدی تلفات مسمومیت با گاز در دی ماه
این گزارش می افزاید ،در دی ماه امسال نیز 147 تن به دلیل مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند، این شمار فوت شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تلفات 122 تن 20.5 درصد افزایش یافته است.
گاز منواکسیدکربن ،گازی سمی است که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می نامند.
وقتی این گاز، وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول های قرمز شخص ، وارد واکنش و باعث می شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا، سوزش چشم ها و فرد ، پس از سپری شدن زمانی بین یک تا 2 ساعت، بسته به غلظت گاز کربن منواکسید موجود در مکان ، احساس خواب آلودگی و خستگی مفرط می کند .
افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریع تر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند.
کودکان ، سالمندان ،افراد با سابقه بیماریهای قلبی - ریوی و افراد با مبتلا به بیماری های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز CO می شوند.

منبع: ایرنا

«« بازگشت

تاریخ درج: 1395/12/03