قاضی ویژه حدنگاری در دادگستری استان‌ها تعیین شود


قاضی ویژه حدنگاری در دادگستری استان‌ها تعیین شود

حسن بابایی در سی و سومین نشست شورای تحول و تعالی این سازمان از پیگیری جدی رئیس و اعضای شوراهای قضایی و حفظ حقوق بیت المال استان‌ها در توجه ویژه به اجرای کامل حدنگاری تقدیر کرد.

وی از رؤسای کل دادگستری استان‌ها خواست تا یک قاضی مجرب و برجسته را به عنوان قاضی ویژه حدنگاری تعیین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان زنجان در این نشست گفت: بررسی‌ها نشان می دهد در یک سال اخیر با اجرای جدی کاداستر و افزایش صدور اسناد به نسبت سال‌های گذشته، حداقل ۱۵ درصد از ورودی پرونده‌های حقوقی در حوزه اراضی و امالک در استان زنجان کاهش یافته است.

وی افزود: اقدامات سازمان ثبت در این یک سال باعث افزایش صدور اسناد حدنگاری شده و باید نهضت ایجاد شده در پیشبرد جهادی کاداستر و تأثیر آن در کاهش ورودی پرونده ها را یک فرصت قلمداد کنیم.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: دستگاه‌هایی که در اجرای حدنگاری همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند از حیث ترک فعل به دستگاه‌های نظارتی معرفی می‌شوند.

وی اظهار کرد: در یک سال اخیر یکی از دستورهای ثابت و ویژه شورای قضایی و شورای حفظ حقوق بیت المال در استان آذربایجان غربی، اجرای کامل کاداستر به‌ویژه اتمام حدنگاری و صدور اسناد اراضی ملی، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی بوده است.

سرپرست معاونت امور امالک و کاداستر سازمان ثبت نیز در نشست شورای تحول و تعالی این سازمان به رشد سه و نیم برابری صدور اسناد اراضی کشاورزی در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در نیمه اول سال ۱۴۰۰ برای ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی سند مالکیت حدنگاری صادر شده که این آمار در شش ماهه امسال به ۷ هزار و ۴۸۲ هکتار رسیده است.

پیگیری افزایش ظرفیت هیئت های موضوع قانون تعیین، تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و امالک فاقد سند رسمی و لزوم همکاری بیشتر ادارات منابع طبیعی به‌ویژه در پاسخ به استعلام‌ها از موارد دیگری بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، نهم مهر نیز رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تشکیل قرارگاه ملی حدنگاری در این سازمان با هدف سیاستگذاری، نظارت و ارزیابی دقیق اقدامات و اجرای کامل برنامه ها خبر داد.

حدنگار یا کاداستر فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصات زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است.

منبع: ایرنا

«« بازگشت

تاریخ درج: 1401/07/11