مرحله دوم انتخابات ترکیه ؛ رای دهندگان چه می‌گویند؟


مرحله دوم انتخابات ترکیه ؛ رای دهندگان چه می‌گویند؟

ارسلان 51 ساله کارمند بازنشسته در ترکیه درباره انتخابات ریاست جمهوری کشورش گفت: من به حزب عدالت و توسعه و اردوغان رای دادم. وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست اما من همچنان معتقدم اردوغان شرایط را درست خواهد کرد. جایگاه ترکیه در خارج از کشور با حضور اردوغان به نقطه بسیار خوبی رسیده است و من می‌خواهم این شرایط ادامه پیدا کند.

 به گزارش عصر ایران، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مرحله اول به نتیجه نرسید و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند حدنصاب لازم را برای پیروزی کامل به دست بیاورند. حالا قرار است فردا یکشنبه دو کاندیدای اصلی یعنی کمال قلیچدار اوغلو و رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به مصاف یکدیگر بروند و رئیس بعدی جمهوری ترکیه مشخص شود: ادامه حضور اردوغان در قدرت برای سومین دهه متوالی یا انتقال قدرت از اردوغان به قلیچداراغلو.

مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با مشارکت بسیار بالای رای دهندگان همراه بود و بیش از 80 درصد از واجدین شرایط در این انتخابات رقابتی رای دادند. خبرگزاری رویترز در گزارشی با تعدادی از رای دهندگان در این انتخابات از شهرهای مختلف ترکیه گفتگو کرده است.

 
 
 
 

مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه - آرشیوی

مرحله دوم انتخابات ترکیه ؛ رای دهندگان چه می‌گویند؟

"حسیبه" 40 ساله در این باره می‌گوید: "اردوغان همه چیز به ما داد. او اتفاقات دوست داشتنی بسیاری را رقم زد. نمی‌دانم وی چه چیز دیگری می‌تواند به ما بدهد اما من از او می خواهم که ادامه دهد." حسیبه کارمند مدرسه‌ای در بخش آسیایی استانبول است که اردوغان در آن رای خود را به صندوق انداخت.

"احمد کالکان" 64 ساله و کارمند بازنشسته بخش سلامت ترکیه در شهر استانبول نیز گفت: "من این انتخابات را انتخابی میان دموکراسی و دیکتاتوری می‌دانم. من دموکراسی را انتخاب کردم و امیدوارم کشورم دموکراسی را انتخاب کند. من امید دارم قلیچداراغلو پیروز شود."

محمد قهرمان یکی از حامیان اردوغان در این انتخابات و ساکن شهر استانبول هم می‌گوید: "هرگز تغییری در افکار من ایجاد نشده زیرا آینده اینجاست. انشالله ترکیه رهبر جهان خواهد بود."

کبری 36 ساله و کارمند بخش ارتباطات ترکیه در شهر استانبول نیز این گونه نظرش را بیان می کند: "من بارها رای دادم اما برای نخستین بار هیجان زده هستم. من به قلیچداراغلو و اتحاد ملی رای دادم. من خواستار تغییر و توسعه در بخش آموزش، قانون، دموکراسی و حقوق بشر هستم."

در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان و قلیچدار اوغلو باهم رقابت می کنند

مرحله دوم انتخابات ترکیه ؛ رای دهندگان چه می‌گویند؟

"گنگور یوسل" شهروند 80 ساله استانبول با بیان اینکه افکار وی از انتخابات 4 سال قبل ریاست جمهوری تا به امروز تغییر کرده می‌گوید: ما اکنون احساس می‌کنیم مورد توهین واقع شده‌ایم. ما از حرف‌های مداوم و پوچ خسته‌ایم. البته اردوغان کارهای خوبی هم انجام داد اما در نهایت آنها به ملت توهین کردند.

سهیلا ساکن شهر جنوبی آنطاکیه که در اثر زلزله گذشته ویران شد درباره انتخابات ترکیه هم گفت: ما به اینجا آمدیم تا این شهر را دوباره بسازیم چرا که شهرمان را بسیار دوست داریم. ما دوستانمان و شهرمان را از دست دادیم. من این انتخابات را به عنوان امیدی برای آینده‌ام می‌بینم. من امید دارم. انشالله که نتایج خوب است. ما به دنبال روزی هستیم که شهرمان دوباره ساخته شده و ما دوباره به این شهر بازگشته‌ایم.

بهزاد معلم یک مدرسه در این شهر نیز می‌گوید: ما خرابی‌های گسترده‌ای را در این شهر تجربه کردیم. مدرسه ما غیرقابل استفاده شد. ما قادر به استفاده از ساختمان آن نیستیم. همانطور که می‌بینید حتی در انتخابات هم رای‌ها در محوطه بیرونی اخذ شد. دانش آموزان ما جانشان را از دست دادند و برخی از آنها به مکان‌های دیگر رفتند. 

"اوزگر کیابولن" ساکن شهر آنطاکیه هم گفت: ما این دولت و به ویژه این رئیس جمهور را دوست نداریم. زمانی که زلزله رخ داد، آنها مردم را رها کردند تا بمیرند. تا چهار روز هیچ کس به این شهر نیامد.

در شهر دیاربکر ترکیه بزرگترین شهر کردنشین جنوب شرقی ترکیه نیز نظرات متفاوتی درباره این انتخابات وجود دارد. 

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

مرحله دوم انتخابات ترکیه ؛ رای دهندگان چه می‌گویند؟

احمد چلبی 45 ساله می‌گوید: من برای ریاست جمهوری به اردوغان رای دادم. در انتخابات پارلمانی هم به حزب سبز و قرمز حامی کردها رای دادم. بیانیه قلیچداراغلو من را متقاعد نکرد. اردوغان نام خود را در بسیاری از پروژه های مهم در این کشور قرار داده و به همین خاطر من از وی می خواهم که ادامه دهد.

نوری 26 ساله ساکن دیاربکر نیز می‌گوید: من به حزب سبز چپ و قلیچدار اوغلو رای دادم چرا که بحران اقتصادی شرایط را برای ما سخت کرده است. کشور به یک تغییر نیاز دارد.

ارسلان 51 ساله، کارمند بازنشسته هم درباره این انتخابات گفت: من به حزب عدالت و توسعه و اردوغان رای دادم. وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست اما من همچنان معتقدم اردوغان شرایط را درست خواهد کرد. جایگاه ترکیه در خارج از کشور با حضور اردوغان به نقطه بسیار خوبی رسیده و من میخواهم که این شرایط ادامه پیدا کند.

منبع: عصر ایران

«« بازگشت

تاریخ درج: 1402/03/07