مرگ معروف ترین مخالف پوتین در زندان


مرگ معروف ترین مخالف پوتین در زندان

معروف ترین مخالف ولادیمیر پوتین در زندان، درگذشت.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این باره نوشت:  الکسی ناوالنی، در زندان تادیبی شماره 3 در منطقه خودمختار یامالو-ننتس روسیه درگذشت.
در اطلاعیه اداره منطقه ای سازمان فدرال اجرای مجازات ها  منتشره آمده است: "محکوم ناوالنی امروز 16 فوریه در زندان اصلاح و تربیت شماره 3، پس از یک پیاده روی حالش بد شد و تقریباً بلافاصله بیهوش شد. کارکنان پزشکی موسسه بلافاصله در محل حاضر شدند و تیم فوریت های پزشکی فراخوانده شد."
این اطلاعیه می‌افزاید: "تمام اقدامات لازم برای نجات انجام شد، اما نتیجه مثبتی نداشت. پزشکان اورژانس فوت محکوم را تأیید کردند و علل مرگ در دست بررسی است".

ناوالنی مخالف ولادیمیر پوتین
آلکسی آناتولیویچ ناوالنی حقوقدان، سیاستمدار و منتقد سیاسی-اقتصادی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود. وی یکی از عمده رهبران اعتراضات سال‌های ۲۰۱۲–۲۰۱۱ در روسیه بود.
 ناوالنی پس از گذراندن دوره درمان مسمومیت مشکوکش در  آلمان ، در روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱ ، داوطلبانه به روسیه بازگشت و بلافاصله در فرودگاه دستگیر و زندانی شد. 

او در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی هنگام سفر از سیبری به سمت مسکو، در داخل هواپیما به کما رفت و در نهایت برای درمان به آلمان منتقل شد. آزمایش‌های انجام شده در بیمارستان آلمان نشان داد که او به سم اعصاب نوویچوک مسموم شده است. منتقدان حکومت ولادیمیر پوتین بر این باورند که مسمومیت او به دستور رئیس‌‍جمهوری روسیه انجام شده است؛ با این وجود کرملین هرگونه نقش داشتن در این ماجرا را رد کرد.

ناوالنی در طول زندگی 47 ساله اش، فعالیت های سیاسی گسترده ای داشت به طوری که سرشناس ترین مخالف پوتین نام گرفت. برگزاری تظاهرات ضد دولتی در میدان پوشکین مسکو بعد از انتخاب مجدد پوتین به ریاست جمهوری که منجر به بازداشت 15 روزه او شد از مهم ترین اتفاقات سیاسی زندگی اوست.

آلکسی ناوالنی پیش از این و در سال 2021 در زندان به مدت 24 روز در اعتراض به «شکنجه» و «عدم رسیدگی» به مشکلات جسمی اش اعتصاب غذا کرده بود.
وی در ماه دسامبر گذشته از زندانی در منطقه ولادیمیر در مرکز روسیه به یک منطقه دور افتاده در قطب شمال روسیه منتقل شد. این منطقه دور افتاده با نام خارپ به‌دلیل زمستان‌های طولانی و طاقت‌فرسا معروف است. خارپ حدود ۱۰۰ کیلومتر از ورکوتا فاصله دارد که معادن زغال سنگ آن بخشی از سیستم اردوگاه  کار اجباری زندان گولاگ شوروی بود.

او امروز در حالی که محکومیت به حبس 19 ساله را سپری می کرد، درگذشت و مخالفان پوتین، قطعا عادی بودن مرگ او را نخواهند پذیرفت.

منبع: عصر ایران

«« بازگشت

تاریخ درج: 1402/11/28