پاسخ محسنی‌اژه‌ای به اظهارات وزیر اطلاعات درباره افراد دوتابعیتی


پاسخ محسنی‌اژه‌ای به اظهارات وزیر اطلاعات درباره افراد دوتابعیتی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه همایش نقش و تأثیر مرکز امور مشاوران و وکلای قوه‌قضائیه در حوزه وکالت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، مبنی بر اینکه وزیر اطلاعات در واکنش به اظهارات اخیر دادستان کل کشور گفته است، اگر مدیر دوتابعیتی وجود دارد، معرفی شود تا برکنار کنیم، اظهار کرد: بحث این است که طبق قانون افراد دوتابعیتی نمی‌توانند مسئولیت دولتی داشته باشند و قطعا هم ما دوتابعیتی داشتیم و لذا برخی هم از کار برکنار شدند.

وی اضافه کرد: برخی از افراد دوتابعیتی وجود دارند که ممکن است قبلا مسئولیتی داشتند اما الان ندارند و برخی از دوتابعیتی‌ها نیز وجود داشتند که به خاطر ارتباط با بیگانه و اتهامات دیگر دستگیر شدند.

معاون اول قوه قضائیه توضیح داد: در حال حاضر نیز دستگاه‌های نظارتی بعضا اعلام می‌کنند که هنوز مدیران دوتابعیتی در دستگاه‌ها وجود دارند. طبعا آقای منتظری اطلاعات خود را به  آقای علوی وزیر اطلاعات خواهد داد. البته خود وزارت اطلاعات باید از این موضوع اطلاع داشته باشد و اگر چنانچه مدیران دوتابعیتی وجود داشته باشد و وزیر اطلاعات مطلع نباشد به نظر من نقص از وزیر اطلاعات است که چرا نباید از موضوع خبر داشته باشد.

اژه‌ای گفت: در عین حال دادستان کل کشور حتما اطلاعاتی که دارد در اختیار وزیر اطلاعات قرار می‌دهد و با هم صحبت می‌کنند. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهار نظر دیگر دادستان کل کشور در جمع دانشجویان بسیجی مبنی بر وجود رودربایستی در دادن مرخصی به برخی آقازاده‌ها از جمله مهدی هاشمی گفت: مطلقا رودربایستی وجود ندارد. در نشست قبلی هم گفتم که این مسئله استثنایی نیست زیرا گاهی وقت‌ها افراد دیگری هم به مرخصی می‌روند و به دلایلی که توضیح می‌دهند یا استدلال می‌کنند مرخصی‌شان تمدید می‌شود. این مسئله از اختیارات قاضی است و چنانچه قاضی استدلال فردی که به مرخصی رفته را بپذیرد می‌تواند مرخصی او را تمدید کند، بنابراین در این مسئله مطلقا بحث رودربایستی مطرح نیست بلکه تشخیص قاضی و استدلالی که فرد ارائه کرده مطرح است. 

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره خبری که در رسانه‌ها مبنی بر رد اعاده دادرسی مهدی هاشمی در دیوان عالی کشور منتشر شده توضیح داد: این فرد در ارتباط با پرونده خود تقاضای اعاده دادرسی کرده بود که تقاضای وی پس از بررسی در دیوان عالی کشور مورد پذیرش قرار نگرفته است. 

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که دادستان کل کشور اعلام کرده حکم اعدام بابک زنجانی تا زمان استرداد اموال اجرا نمی‌شود، گفت: همانطور که قبلا هم گفته‌ام حکم بابک زنجانی همین الان هم در حال اجرا است زیرا بخش‌های مختلفی دارد و از زمانی که قطعیت یافته اجرای آن آغاز شده است. 

وی تصریح کرد: این پرونده هم‌اکنون در حال اجراست و مشغول شناسایی اموال هستند اما قطعا حکم اعدام متوقف بر استرداد اموال نیست. تکرار و تاکید می‌کنم که اجرای حکم اعدام در این پرونده متوقف بر استرداد اموال نیست.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات فردی که به تازگی در پرونده نفتی دستگیر شده، باعث تغییر حکم زنجانی می‌شود یا خیر، گفت: این موضوع امکان ندارد. البته قانون، وجدان و شرع پیش‌بینی کرده که اگر فرد مجرم برای جبران تلاش کند، برای او تخفیفاتی قائل می‌شود. اگر این فرد نیز از روز اول همکاری می‌کرد قطعا تخفیفاتی شامل حال او می‌شد. این فرد الان هم هر مقدار همکاری بیشتر کند می‌تواند از ارفاق قانونی بهره‌مند شود. 

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره پرونده یاسین رامین نیز گفت: همانطور که بارها نیز گفته‌ام از بردن نام افرادی که هنوز حکم‌شان قطعی نشده و اتهامات متوجه آنهاست خودداری کنید اما در عین حال هنوز برای این فرد قرار مجرمیت صادر نشده است.

منبع: تسنیم

«« بازگشت

تاریخ درج: 1395/12/04